همشهری آنلاین: رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به تصمیم آمریکا در ایجاد محدودیت برای 8 مقام مسئول ایرانی گفت: این مساله که رئیس‌جمهور یک کشور مدعی حقوق بشر به صورت یکطرفه و بدون انجام مراحل و مقدمات حقوقی و قضایی، راجع به مسئولان یک کشور دیگر احکامی را جاری کند نشان می‌دهد که تا چه حد ادعای پایبندی آنان به قانون و حقوق بشر دروغ است

علی لاریجانی رئیس مجلس

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی که در جلسه مسئولان علی قضائی سخن می‌گفت، رفتارهایی مانند صدور حکم تحریم و محرومیت برای مقامات ایرانی از سوی آمریکا را نشانه‌ی استیصال این کشور در مقابل پایمردی و مقاومت مردم و مسوولان ایران دانست و افزود: چنین اعمال غیرمنطقی و غیرمنصفانه و البته خنده‌داری از جانب مقامات آمریکایی سردرگمی آنان در برابر کشور ایران را به خوبی آشکار کرده است.

 رئیس قوه‌ قضاییه با اشاره به ماجرای «مبتلا کردن مخفیانه بیش از هزار نفر از مردم گواتمالا به بیماری‌های مقاربتی آن هم به بهانه‌ی انجام کارهای پزشکی از سوی آمریکا» که به تازگی افشا شده است، گفت: امروزه کسانی مدعی دفاع از حقوق بشر شده‌اند که سالیان قبل به صورت کاملا غیرانسانی عده‌ای از مردم بی‌گناه یک کشور دیگر را در معرض آزمایش‌های پزشکی خود قرار داده‌اند و آنان را به بیماری‌های مقاربتی مبتلا کرده‌اند تا اثر داروهای خود را بر روی این بیماران آزمایش کنند.

 آیت‌الله آملی لاریجانی چنین اقداماتی را آن هم از سوی جامعه اسلامی یک کشور غربی مدعی حقوق بشر در کنار لشکرکشی‌های متعدد نظامی به کشورهای مختلف نشانه‌ای بارز از کذب بودن ادعای حقوق بشری آمریکا دانست.

رئیس قوه‌ قضاییه به جریانات کشور عراق اشاره کرد و گفت: آرامش و ثبات عراق خواست قطعی ملت و دولت ایران است و امیدواریم بعد از مدت‌ها کشمکش‌های نظامی و سیاسی، کابینه‌ این کشور تشکیل شود.

 آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: وجود عراقی مستقل و امن و دارای ثبات سیاسی و امنیتی برای کشور ایران و سایر کشورهای منطقه حائز اهمیت فراوان است.

 رئیس قوه‌ قضاییه سپس با اشاره به انتخاب سخنگوی قوه‌ قضاییه ابراز امیدواری کرد فصل جدیدی در اطلاع‌رسانی قوه‌ی قضاییه نسبت به اقدامات انجام شده و نیز برنامه‌های آینده این دستگاه آغاز شود.

 آیت‌الله آملی لاریجانی توجه بیشتر رسانه‌ها و صدا و سیما به فعالیت‌های قوه‌ قضاییه را خواستار شد و گفت: قطعا اطلاع‌رسانی از عملکرد دستگاه قضایی در کنار بالا بردن اطلاعات حقوقی مردم از طریق رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما بسیار اثربخش است.

 رئیس قوه‌ قضاییه تاکید کرد: صدا و سیما ابزار بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی و بسیار تاثیرگذار است و اگر به عنوان مثال در زمینه‌ اعمال مجازات عاملان ناامنی اجتماعی از سوی دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی به‌موقع و مناسب انجام شود اثرگذاری این مجازات‌ها چند برابر خواهد شد.

 آیت‌الله لاریجانی با تاکید بر تقویت اطلاع‌رسانی قضایی با کمک رسانه‌ها و با بیان این‌که بسیاری از کارهایی که در قوه‌ی قضاییه صورت می‌گیرد باید با اطلاع‌رسانی مناسب بازتاب خوبی در جامعه داشته باشد، تعیین سخنگوی دستگاه قضایی، انتصاب نمایندگان جدید دستگاه قضایی در صدا و سیما و تدوین نهایی نظام جامع اطلاع‌سانی قضایی را گام‌هایی نو برای گشودن فصل جدیدی از اطلاع‌رسانی در قوه‌ی قضاییه اعلام کرد.

 رئیس قوه‌ قضاییه در ابتدای سخنان خود شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) را به تمام ملت ایران و شیعیان جهان تسلیت گفت.

 درادامه‌ جلسه، مسئولان عالی قضایی مشکلات زندان‌های کشور را بررسی کردند و نسبت به تقویت جنبه‌های تربیتی زندان‌ها تاکید شد.

 هم‌چنین پاره‌ای روش‌ها برای حبس‌زدایی که از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در مورد دستگاه قضا است، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیته‌ای از مسئولان قضایی این مساله را دنبال کند و با پیشنهادات روشن در باب اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها علاوه بر تلاش در بهبود وضع فیزیکی زندان‌ها، فضا را برای اصلاح و تربیت مجرمان هموار سازند و نیز وزیر دادگستری موظف گردید تا اعتبارات مورد نیاز این مساله را در دولت پی‌گیری نماید.

کد خبر 117500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز